Počkejte prosím chvíli...
Nepřihlášený uživatel
Nacházíte se: VŠCHT PrahaFCHIÚstav analytické chemie → Věda a výzkum → Skupina chiroptických metod
iduzel: 20332
idvazba: 25263
šablona: stranka_ikona
čas: 24.11.2017 17:43:15
verze: 3887
uzivatel:
remoteAPIs:
branch: trunk
Obnovit | RAW

Skupina chiroptických metod

Skupina chiroptických metod je společným pracovištěm Ústavu analytické chemie a Ústavu fyziky a měřicí techniky VŠCHT Praha, které rozvíjí metody chiroptické spektroskopie (vibrační cirkulární dichroismus - VCD, elektronový cirkulární dichroismus - ECD, fluorescenčně detekovaný cirkulární dichroismus – FDCD, Ramanovu optickou aktivitu - ROA). Tyto metody poskytují unikátní informace o chirálních molekulách a molekulárních systémech, včetně reálných biotekutin (krevní plazma, serum). Využíváme také metody vibrační spektroskopie (infračervená absorpce a Ramanova spektroskopie), kvantově-chemické ab initio výpočty a statistické metody. Unikátní vybavení pracoviště umožňuje komplexní strukturní analýzu látek bez omezení molekulovou hmotností.

Zejména se zaměřujeme na:

• vývoj nových metod pro klinickou diagnostiku závažných neurodegenerativních (Alzheimerova nemoc), nádorových (karcinom slinivky břišní, tlustého střeva) a metabolických (diabetes I a II typu) onemocnění na základě analýzy krevní plazmy či tkáňových vzorků
  • vývoj optických mikrosond pro in-vivo diagnostiku nádorových onemocnění (např. karcinom plic) založených na Ramanově spektroskopii
  • strukturní studie malých a středně velkých chirálních molekul (určování absolutní konfigurace, enantiomerního přebytku), biopolymerů (konformační a vazebné studie peptidů, bílkovin, nukleových kyselin), produktů supramolekulární samoskladby (asociáty nukleobází a jejich kovových komplexů) a systémů inspirovaných biointerakcemi (např. bioaktivních komplexů žlučových barviv)
  • studium projevů optické aktivity drog, padělků léčiv a kosmetických přípravků vedoucí k jejich odhalování a identifikaci

Úzce též spolupracujeme s předními akademickými pracovišti (1.lékařská fakulta UK, 3. lékařská fakulta UK, Ústřední vojenská nemocnice Praha, Všeobecná fakultní nemocnice Praha, Fakultní nemocnice na Královských Vinohradech, Ústav organické chemie a biochemie) a průmyslovými podniky (např. Teva, Zentiva).

Vedoucí:

doc. Ing. Vladimír SETNIČKA, Ph.D.

Členové:

Mgr. Alla Synytsya, Ph.D.

Mgr. Irina Goncharova, Ph.D.

prof. RNDr. Marie Urbanová, CSc. (ext.)

prof. RNDr. Petr Bouř, CSc. DSc. (ext.)

Doktorandi:

Ing. Lucie Šťovíčková (VS)*

Ing. Lucie Kocourková (VS)

Ing. František Králík (VS)